Wiele miesięcy spekulacji i domysłów zostało rozwiane. Wczoraj wieczorem (29 stycznia) Ministerstwo Transportu Łotwy, airBaltic i Lufthansa Group ogłosili podpisanie umowy, na mocy której niemiecka grupa zainwestuje 14 mln euro w airBaltic w zamian za mniejszościowy pakiet udziałów i miejsce w Radzie Nadzorczej łotewskiego przewoźnika.
W zamian za swoją inwestycję, Lufthansa Group otrzyma zamienne akcje dające 10 proc. udziałów, które zostaną wyemitowane po cenie subskrypcji wynoszącej 14 mln euro i zamienione na akcje zwykłe w momencie potencjalnej pierwszej oferty publicznej (Initial Public Offering - IPO) airBaltic. IPO to pierwsze publiczne zaoferowanie nabycia papierów wartościowych spółki szerokiemu gronu inwestorów. Po dniu debiutu spółki na giełdzie, akcje kupione w ramach IPO służą do zwykłego rynkowego obrotu i można je sprzedać już w pierwszy dzień notowań.
Następnie wielkość udziałów Lufthansa Group zostanie ustalona na podstawie wyceny rynkowej potencjalnego IPO, przy czym udział grupy LH wyniesie nie mniej niż 5 proc. airBaltic. Łotewska linia informowała w ubiegłym roku, że planuje pozyskanie środków w wysokości 300 mln euro poprzez IPO, które sfinansuje przyszły rozwój w trudnej sytuacji finansowej.
Po zamknięciu inwestycji, które planowane jest na drugi kwartał 2025 r. i podlega kontroli antymonopolowej, Lufthansa Group powoła również swojego członka do Rady Nadzorczej airBaltic.
Transakcja zapewnia airBaltic dodatkowe finansowanie i wspiera plany rozwoju, które obejmują rozszerzenie umów leasingu na zasadach ACMI, a także uznaje wiodącą pozycję rynkową linii i jej unikalny hybrydowy model biznesowy, a także wzmacnia rolę Lufthansa Group jako strategicznego partnera airBaltic. W ubiegłym roku linia z Rygi podpisała trzyletnią
umowę ACMI z Lufthansa Group na maksymalnie 21 samolotów A220-300 w sezonie letnim i do pięciu w sezonie zimowym. Również w styczniu br. ogłoszono podobną umowę wet-lease na maksymalnie pięć samolotów A220-300 airBaltic
z urugwajskim start-upem Sociedad Uruguaya de Aviación.
Obecna flota airBaltic składa się z
49 airbusów A220-300. Większościowym właścicielem linii jest państwo łotewskie, które posiada 97,97 proc. udziałów, a pozostałe 2,03 proc. należy do prywatnego udziałowca.